Welzijn draait om de veerkracht en het herstel van mensen, tijdens én na een grote crisis. Dit is deels een subjectief begrip, het hangt af van de persoon en het scenario. Deels bestaan er generieke kwetsbaarheden.
In de deelsessies probeerden we die in beeld te krijgen. Het scenario stond vast: een maatschappij-ontwrichtende crisis, zoals een langdurige stroomuitval of overstroming. Deze vragen stonden bij alle persona’s centraal:
Wat zijn de dilemma’s?
Welke oplossing zou helpen?
Een éénloketfunctie (een hulplijn die in een crisis bereikbaar is) zou een enorm verschil maken. Zo kunnen mensen als Kees altijd hetzelfde nummer bellen als ze iets nodig hebben. Dit staat of valt uiteraard met een snelle inzet van alle partners.
In de sessie blijkt dat het lastig is om te begrijpen wat op welk moment nodig is. Het moment is bijvoorbeeld bepalend. Hebben we het over een maand na de crisis of een paar dagen? En bij wie kunnen ze bovendien terecht? Stel dat de kelder is ondergelopen na een grote overstroming – wie kan hen dan helpen? Weten ze de juiste kanalen te vinden? Bij wie zouden ze normaal steun vragen?
Ook is er discussie binnen de deelnemers. Sommigen stellen dat veel zaken goed door de overheid zijn geregeld. Anderen zien daarentegen juist diverse potentiële problemen.
Nodig zijn informatie / communicatie (meertalig en cultuursensitief), basisbehoeften (bad, bed, brood), schadeherstel (fysiek en financieel), maatschappelijke ondersteuning, eventueel onderwijs.
De consensus: we hoeven niet alles te organiseren, veel hulp is al beschikbaar (ook als burgerinitiatief) en het is zinvol om te concentreren op de meest dringende zaken. Gemeenschapszin en burgerinitiatieven bieden kansen. Als voorbeeld van burgerinitiatieven wordt het handboek burgerhulpverlening van de veiligheidsregio Groningen genoemd. Er zijn veel instanties die kunnen helpen: van verzekeraar via media tot buurtouders, van gemeenten via huisartsen tot scholengemeenschappen. Wel moet duidelijkheid worden gecreëerd over rollen en verantwoordelijkheden.
De belangrijkste vragen zijn: wat is de consequentie van de crisis voor deze persoon? Wordt zijn bestaande problematiek verergerd door de crisis? En wat zijn de risicofactoren hierop? Welke problemen had hij vooraf al, welke krijgt hij ‘erbij’? Wie heeft hem in beeld?
Ook hier is niet duidelijk welke instanties of mensen de noodzakelijke hulp verlenen. Dit moet eigenlijk op voorhand al zijn ingeregeld. Deels gebeurt dit via GGD en GGZ. Vermoedelijk is deze persoon ook al onder behandeling bij GGZ, dus hopelijk legt de behandelaar contact met hem. Maar de vraag is of de GGZ dat kan, tijdens een grote landelijke crisis.
In de sessie concluderen de deelnemers dat Els en Wim waarschijnlijk veel zaken al zelf kunnen regelen. Ze zijn behoorlijk zelfredzaam. Ze staan tijdens een crisis niet boven aan de prioriteitenlijst. Dat betekent niet dat ze ‘vergeten’ mogen worden, ze verdienen ook aandacht. De overheid moet hun zelfredzaamheid en andere burgerinitiatieven faciliteren op bestaande, werkende structuren. Ook moeten we ervoor zorgen dat de infrastructuur om hen heen weer snel op orde is. Daarmee hebben we een hele grote groep Nederlanders al geholpen.
Netwerken Initiatieven Nieuws Evenementen Kennishub Over WeerbaarNL
Aanmelden nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.