Hoe betrekken we het bedrijfsleven bij crisisbeheersing?

27-05-2025
90 keer bekeken

Tijdens een deelsessie op het NIPV-Congres Crisisbeheersing werd besproken in hoeverre crisistaken door bedrijven uitgevoerd kunnen worden. Hoe moet de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven functioneren? Het is vaak onduidelijk wat bedrijven in crisissituaties kunnen bijdragen.

Hoewel bedrijven momenteel geen formeel onderdeel zijn van het landelijke crisisstelsel, hebben zij en de crisisbeheersing invloed op elkaar. Grote crisissen raken ook het bedrijfsleven, waardoor de wederzijdse verwachtingen onderwerp van gesprek zijn. Drie experts bespraken met tientallen deelnemers hoe de samenwerking kan worden vormgegeven. Hieronder een overzicht van de besproken punten.

Veiligheid

Ondernemers in de retailsector gaven aan zich zorgen te maken over veiligheid tijdens crisissituaties. Uit een recente rondvraag bleek dat een groot deel van de supermarkten overweegt te sluiten bij stroomuitval om risico's zoals plundering te vermijden. Dit zou kunnen betekenen dat winkels tijdelijk geen goederen meer leveren aan burgers.

Ook kwam naar voren dat communicatie vanuit de overheid impact kan hebben op bedrijfsvoering. Een voorbeeld betrof een overheidsadvies om contant geld in huis te houden, wat leidde tot een stijging van geldopnames en extra druk op de retailsector. De afstemming hierover vooraf werd als belangrijk aangeduid.

Verder was er behoefte aan juridische duidelijkheid over verantwoordelijkheden van werkgevers richting hun personeel tijdens crisissituaties, zoals bij een stroomstoring. Ondernemers gaven ook aan bezig te zijn met vraagstukken rondom bedrijfscontinuïteit, zoals bereikbaarheid en communicatie.

Communicatie

De bereikbaarheid van communicatie-infrastructuur bij stroomuitval werd als aandachtspunt benoemd. Er werd een voorbeeld gedeeld waarbij telefonie tijdens een lokale stroomstoring uitviel, wat de coördinatie binnen een crisisteam bemoeilijkte. Kennisdeling tussen hulpdiensten en bedrijven werd in dat verband als mogelijk nuttig benoemd.

Vertegenwoordigers van telecombedrijven gaven toelichting op voorzieningen zoals noodnetwerken met satellietsystemen, Wi-Fi en mobiele netwerken, en de inzet van oplaadstations voor mobiele apparaten. Daarbij werd ook aangegeven dat mobiele netwerken afhankelijk blijven van energievoorziening, en dat niet alle onderdelen 72 uur operationeel blijven.

Voorzieningen en coördinatie

Tijdens de sessie werd duidelijk dat er behoefte is aan inzicht in de beschikbaarheid van voorzieningen binnen het bedrijfsleven, bijvoorbeeld voor basisbehoeften zoals voedsel en logistiek. Sommige deelnemers waren niet op de hoogte van bestaande commerciële voorzieningen, zoals oplaadstations die ook op noodsteunpunten zijn gepland.

Een suggestie was het opstellen van een overzicht ('rolodex') waarin organisaties kunnen zien welke bedrijven bepaalde voorzieningen of diensten kunnen leveren. Dit idee kreeg ondersteuning van verschillende deelnemers, waaronder vertegenwoordigers van veiligheidsregio's.

Afstemming en samenwerking

Er werden voorbeelden genoemd waarin bedrijven niet vanaf het begin betrokken waren bij de probleemanalyse. Er werd aangegeven dat vroege betrokkenheid van bedrijven de effectiviteit van de samenwerking kan vergroten - een argument dat al eerder klonk.

Tot slot werd opgemerkt dat wederzijds vertrouwen en langetermijnplanning een rol spelen in de samenwerking tussen overheid en bedrijven. Volgens aanwezige ondernemers kan het bevorderlijk zijn om al in een vroeg stadium in gesprek te gaan over mogelijke rollen en verwachtingen in crisissituaties.

Afbeeldingen

Bekijk ook

Cookie-instellingen